رفتن به بالا
  • یکشنبه - 29 تیر 1399 - 02:57
  • کد خبر : ۵۸۳۰
  • مشاهده :  614 بازدید
  • چاپ خبر : قانون ازدواج آسان چه می گوید؟

قانون ازدواج آسان چه می گوید؟

قانون ازدواج آسان چه می گوید؟ عدم تمایل جوانان به ازدواج، نگرانی دولت نسبت به کاهش آمار ازدواج در کنار رشد طلاق را افزایش داده و همچنین دلواپسی‌ها در خصوص کاهش جمعیت را نیز دامن زده است. بلندگو‌های دولتی در حالی ازدواج و باروری را تبلیغ می‌کنند که در سیاست گذاری هاشان امکان چندانی برای […]

قانون ازدواج آسان چه می گوید؟

عدم تمایل جوانان به ازدواج، نگرانی دولت نسبت به کاهش آمار ازدواج در کنار رشد طلاق را افزایش داده و همچنین دلواپسی‌ها در خصوص کاهش جمعیت را نیز دامن زده است. بلندگو‌های دولتی در حالی ازدواج و باروری را تبلیغ می‌کنند که در سیاست گذاری هاشان امکان چندانی برای این مهم فراهم نکرده اند، مصداق این عدم توجه، اجرایی نشدن قانون «ازدواج آسان» و «تشکیل صندوق ذخیره ازدواج» مصوب سال ۸۴ است.

برخی از مواداین قانون که ١۵ سال پیش از طرف مجلس تصویب و به روسای سه قوه ابلاغ شد، به قرار زیر است.

ـ به منظور توانمند سازی جوانان برای تشکیل خانواده، دولت مکلف است صندوق اندوخته ازدواج جوانان را ایجاد نماید.

ـ دولت مکلف است ازمحل «صندوق اندوخته ازدواج جوانان» به مزدوجین نیازمند به اجاره مسکن، بر حسب تشخیص کمیته سامان ازدواج، وام ودیعه مسکن پرداخت کند.

ـ دولت مکلف است از طریق نهادهای عمومی نظیر شهرداری و اوقاف و امور خیریه و با بهره گیری از همکاری و امکانات وزارت مسکن وشهر سازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و استفاده از زمینهای دولتی یا زمین‌های اهدایی خیرین، واحدهای ساختمانی به عنوان «مسکن موقت» احداث کرده و آنها را در اختیار زوجهای جوان با اجاره مناسب قرار دهد، مدت استفاده هر زوج متقاضی از این واحدها حداکثر سه سال است.

ـ کلیه دستگاههای دولتی، نهادهای عمومی و شهرداری‌های دارای تسهیلات رفاهی، فرهنگسرا و تالار، باشگاه و اردوگاه موظفند با هماهنگی کمیته سامان ازدواج، فضاهای مذکور را برای برگزاری جشن و مراسم ازدواج در اختیار زوج های واجد شرایط قرار دهند. همچنین به هر یک از خانواده‌های جوان عضو صندوق که هیچ یک از زوجین، اشتغال به کار یا منبع درآمدی نداشته باشند، حداکثر تا مدت دو سال پس از تاریخ ازدواج مبلغی به عنوان کمک هزینه زندگی به صورت قرض‌الحسنه پرداخت می گردد. سقف مبلغ مذکور را کمیته سامان ازدواج متناسب با سرمایه صندوق تعیین خواهد نمود.

ـ دولت موظف است به منظور سامان فعالیتهای ازدواج در استانها و نظارت برروند اجرای این قانون در کلیه فرمانداری‌ها، کمیته سامان ازدواج، متشکل از فرماندار، امام جمعه شهر و رئیس شورای شهر را تشکیل دهد. کلیه دستگاه‌های ذی‌ربط موظف به همکاری با این کمیته هستند. استانداران موظفند پس از دریافت گزارش اقدامات کمیته‌ها، نتیجه را از طریق دولت به تفکیک هر استان به صورت سالانه به کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گزارش کنند.

ـ وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح مکلف است پس از موافقت فرمانده کل نیروهای مسلح اقدامات ذیل را انجام دهد: تعیین محل خدمت سربازان متأهل در نزدیکترین پادگان و مرکز نظامی محل سکونت و پرداخت مستمری به میزان حداقل دو برابر سربازان مجرد به سربازان متأهل که میزان افزایش مستمری متأهلین از محل صندوق اندوخته ازدواج جوانان تأمین می گردد.

ـ وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر مؤسسات دارای مرکز آموزشی، موظفند در چارچوب بودجه سنواتی نسبت به ساخت و واگذاری خوابگاه‌ برای متأهلین اقدام لازم را معمول دارند و همچنین نسبت به پرداخت کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان متأهل به میزان دو برابر دانشجویان مجرد، که افزایش آن از محل صندوق اندوخته ازدواج جوانان تأمین می شود، اقدام نمایند.

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه