رفتن به بالا
  • چهارشنبه - ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۶
  • کد خبر : ۵۹۵۵
  • مشاهده :  159 بازدید
  • چاپ خبر : نفس آخر بازار ته لنجی فروشها و بیکاری صدها نفر!

نفس آخر بازار ته لنجی فروشها و بیکاری صدها نفر!

  ✍🏻داریوش حسینی کنگانی لنجداری و تجارت به سبک سنتی توسط مرزنشینان در حاشیه خلیج فارس قدمتی چندین ساله دارد، پیشینه این شغل به زمان ابا و اجدادی مردم آن خطه از ایران باز می گردد، قبل از آنکه در ایران کارخانه ای وجود داشته باشد و تولید ملی داشته باشیم یا راه آسفالته ای […]


 

✍🏻داریوش حسینی کنگانی

لنجداری و تجارت به سبک سنتی توسط مرزنشینان در حاشیه خلیج فارس قدمتی چندین ساله دارد، پیشینه این شغل به زمان ابا و اجدادی مردم آن خطه از ایران باز می گردد، قبل از آنکه در ایران کارخانه ای وجود داشته باشد و تولید ملی داشته باشیم یا راه آسفالته ای بین شهرهای جنوب کشور و دیگر شهرهای ایران احداث شده باشد.

با تغییرات و ایجاد سازوکارهای مختلف سیاسی و اقتصادی از سالهای گذشته تا کنون ، هیچ تدبیری اساسی و راهکاری کارشناسی شده برای تجارت لنجداران و بازاریان در جنوب کشور اندیشیده نشده است به گونه ای که بازاریان و تجار محلی هیچگاه مورد حمایت بنگاه های اقتصادی و دولت ها قرار نگرفته اند. اما خوب است بدانیم که همین بازاریان و تجار تاکنون بیشترین ارزش افزوده را برای شهرهای خود به ارمغان آورده اند و حامی لنجداران و ملوانان زحمت کش و مظلوم بوده اند،ولی به دلیل عدم یک قانون و سازوکاری مشخص برای فعالیت های اقتصادی مرزنشینان، آنان هیچ گاه از امنیت شغلی برخوردار نبوده اند و بیشترین فشارها وضررهای مال را متحمل شده اند.
تجار و بازاریان جنوبی طی این سالها به دلیل تصمیمات نسنجیده و یک شبه بعضی از تصمیم گیرندگان و مسئولین دولتی، پیرامون شغل و تجارت آنان بارها و بارها به شیوه های گوناگونی متضرر شده اند و اکنون کارشان به آنجا رسید است که فقط توانسته اند صورت خودرا با سیلی سرخ نگهدارند.
با وجود توسعه و پیشرفت ایران در سالهای پس از انقلاب اسلامی و استقرار صنعت نفت و گاز و پتروشیمی در مناطق جنوب ایران، باز این اسکله و دریانوردی بوده که بار اشتغال و بیکاری جوانان و مردم منطقه جنوب را به دوش کشیده است. ولی متاسفانه تصمیمات یک شبه و غیر کارشناسی پایتخت نشینان در جلوگیری از ادامه تجارت و رونق بازار امروز باعث شده است که فشارها روز به روز بر زندگی مردم مظلوم و انقلابی و شهید پرور جنوب کشور بیشترو بیشترشود جنوبیهایی که از هرحیث دین خود را در مقاطع مختلف و حساس به نظام مقدس جمهوری اسلامی ادا کرده اند. شاید امروز مسئولین پایتخت نشین و تصمیم گیرنده در مورد شغل سفاران و تجار حتی یک روز مشقت وسختی کار دریانوردی و تجارت در گرمای سوزان جنوب و خطرات سفر در دریا را از نزدیک ندیده اند و با مشکلات مردم در جنوب کشور آشنایی ندارند و نمی دانند همین لنجداران و
بازاریان و تجار بودند که در دوران دفاع مقدس،چه کمک های شایانی به کشور و دولت برای تامین کالاهای اساسی و مایحتاج مردم کردند.  و امروز به مسئولین محترم دولت می توان گفت:
فقط به دریا رفته می داند مصیبت های طوفان را


طی ماه گذشته بعد از ۶ ماه تعطیلی اجتناب ناپذیر بازار و رکود اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا به لنج های سفاری دیر،کنگان،وعسلویه اجازه سفر به کشور امارات داده شد که بتوانند تجارت خود را با این کشور از سر بگیرند اما چند روز بعد از آنکه لنج ها از اسکله های
بنادر داخلی کشور خارج شدند وبه مقاصد خود در کشور های همسایه رسیدند دریک تصمیم نسنجیده از سوی مسئولین دولتی اعلام شد که ورود نوشیدنی هایی که لنج ها همواره در سفرهای گذشته با خود به کشور می آوردند از این پس ممنوع میباشد و هیچ تاجری و هیچ لنجی حق ورود کالاهایی از این دست را به بنادر داخلی ندارد این در حالیست که قبل از عزمیت لنج ها مطابق قوانیین وضع شده در آن کشور به آنان اعلام شده بود که فقط۳ روز جهت بارگیری اجازه ورود به اسکله های کشور امارات دارند در پیی وضع این قانون در کشور امارات، تجار و بازاریان در جنوب کشور برای اینکه لنج های ایران با مشکل مواجه نشوند پیش از رسیدن لنج ها به مقصد کالاهای مورد نیاز خود را که عمدتا نوشیدنی و مواد خوراکی مصرفی در بنادر می باشد راخریداری کردند. ولی اکنون با ابلاغ این قانون مبنی برممنوعیت ورود نوشیدنی توسط لنج ها به بنادر،تجار مجبور به اجاره انبار و پرداخت دموراژ اجناس خریداری شده در آن کشور ها شده اند.مضاف بر این اجناسی که قبل از بهمن ماه ١٣٨٨توسط تجار خریداری شده بود نیز وضعیتی مشابه دارند و به همه این موارد باید نوسانات بازار ارز و افزایش افسار گسیخته ارزش درهم در برابر ریال را نیز افزود.
مجموعه آنچه که گفته شد باعث شده است که تجار و بازاریان در جنوب کشور تا مرز ورشکستگی کامل پیش روند و بازارها و مغازه ها در آستانه تعطیلی قرار گیرند و لنج هایی که به امارات سفر کرده اند در دریا سرگردان بمانند و نه راهی برای رفتن داشته باشند و نه راهی با آن همه هزینه که صرف سفرکرده اند برای بازگشت داشته باشند. مسئولین تصمیم گیرنده در دولت که امروز کل مشکلات کشور در این دوران سخت اقتصادی را از چشم مرزنشینان می بینند و اقدام به وضع چنین قوانینی می کنند آیا تا بحال طرح حمایتی و شرایطی برابر برای رقابتی شدن بازار تجارت بین نورچشمی های خود با مرزنشینها بوجود
آورده اید؟ کالاهای اساسی که با ارز نیمایی وارد کشور میشوند جایی برای رقابت مرزنشینان دیگر باقی نگذاشته است و آنچه که تحت عنوان کالای ملوانی یا همان ته لنجی به مرزنشینان برای رونق بازار جنوب کشور داده می شد نیز با قاچاق خواندن آن و اتخاذ تصمیماتی نسنجیده دچار مشکل شده است.
اگر بهانه انجام این گونه رفتارها با بازاریان و تجار در جنوب کشور حمایت از تولید داخلی است یا جلوگیری خروج ارز می باشد، سازوکار ثبت سفارش کالا و استفاده از ارز دولتی مشابه همان ساز و کاری که برای پایتخت نشینان فراهم کرده اید برای مردم جنوب هم فراهم کنید که در چارچوبی مشخص و تعریف شده فعالیت کنند.یا کارخانه های مختلف در این شهرها احداث کنید و کیفیت تولید را آن قدر بالا ببرید که متقاضی این اجناس تولیدی کارخانه ها در کشورهای دیگر افزایش یابد تا لنج ها بجای واردات اقدام به صادرات اجناس تولید داخلی کنند. اگر مسئولین دولتی برای این مشکل ومعضل مردم جنوب چاره ای نیاندیشند و این مشکل را هر چه زودتر برطرف نسازند شاهد یک فاجعه غیر قابل جبران خواهیم بود وصدها نفر در جنوب کشور از کار بیکار می شوند،ناامنی و بزه در جامعه رشد خواهد کرد و بر شدت گرانی کالا و مواد خوراکی افزوده خواهد شد.
مسئولیت هر آنچه که در جامعه و شهرهای جنوب کشور، ناشی از این تصمیم نابخردانه حادث شود بر عهده دولت و اتخاذ کنندگان این تصمیم خواهد بود.

اخبار مرتبط